Tussenkomst aanvragen

Je vraag verdient een duidelijk antwoord. Je zou het hier moeten vinden.

 

Is je vraag te specifiek of persoonlijk? Stuur ons dan een e-mail of bel ons. We helpen je graag verder. 

Kan ik per kwartaal of jaarlijks betalen in plaats van maandelijks?

Neen, de betaling is alleen mogelijk via een maandelijkse domiciliëring.

Ik ben van bank veranderd. Hoe kan ik de domiciliëring veranderen?

Je kan je rekeningnummer wijzigen. Volg de instructies hieronder voor een vlotte verwerking van je aanvraag:Vul jeaanvraag tot wijziging in. Scan je aanvraag in of neem er een foto van. Geef via hetcontactformulier duidelijk aan dat je je rekeningnummer in je contract wil wijzigen. Vergeet niet om je aanvraag mee te sturen.

Na ontvangst van je aanvraag, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 (de openingsuren vind je op de website).

Ik ben verhuisd. Hoe kan ik mijn adres in mijn bestaande contracten veranderen?

​Ga naar het contactformulier en geef je oude en nieuwe gegevens in.

Vergeet zeker je contractnummer niet.

Heb je vragen, bel ons op +32 (0)2 664 70 60.

Mijn persoonlijke gegevens (e-mailadres, telefoonnummer, ...) zijn veranderd. Hoe kan ik deze gegevens laten aanpassen?

​Ga naar het contactformulier en geef je oude en nieuwe gegevens in.

Vergeet zeker je contractnummer niet.

Heb je vragen, bel ons op +32 (0)2 664 70 60.

Betaal ik taksen bij de onderschrijving van een Studiekostenverzekering?

​Bij de onderschrijving van een Studiekostenverzekering is er een verzekeringstaks van 2 % inbegrepen in de premie.

Betaal ik taksen bij de onderschrijving van een contract (behalve Studiekostenverzekering)?

Bij de onderschrijving van een Huur-, Maandbudget-, Kindzorg- of Feminaverzekering is er een verzekeringstaks van 9,25 % inbegrepen in de premie.

Hoe geef ik aan dat ik kanker heb?

Ga naar deze pagina en download het aangifteformulier

  1. Vul het eerste deel zelf in en laat je arts het tweede deel van het formulier invullen.
  2. Scan je aangifteformulier en de nodige attesten in.
  3. Ga naar deze pagina om je documenten op te laden.
  4. Vul de nodige gegevens in en duid aan dat je aangifte medische gegevens bevat.
  5. Vergeet zeker je aangifteformulier niet als bijlage toe te voegen.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Aangifteformulieren met medische gegevens worden rechtstreeks aan de adviserende arts van AG Insurance bezorgd.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 (de openingsuren vind je op de website).

Hoe geef ik de afwezigheid van mijn kind aan?

Om een aangifte te doen, ga je naar deze pagina op onze website.

  1. Download het aangifteformulier en ofwel het attest voor medische of niet-medische oorzaak.
  2. Het eerste vul je zelf in, je arts (bij medische oorzaak) of de school/kinderopvang/vakantieopvang (bij niet-medische oorzaak) dienen het attest in te vullen.
  3. Scan of fotografeer de documenten.
  4. Ga terug naar deze pagina.
  5. Klik op link om je documenten op te laden.
  6. Vul de nodige gegevens in, en duidt aan dat je aangifte medische gegevens bevat.
  7. Voeg zeker de documenten toe als bijlage.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Aangifteformulieren met medische gegevens worden rechtstreeks aan de adviserende arts van AG Insurance bezorgd.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 (de openingsuren vind je op de website).

Hoe geef ik het overlijden van de verzekeringsnemer aan?

Het spijt ons te horen dat de verzekeringsnemer overleden is. Hij of zij had wel aan jullie gedacht want hij had een VIVAY-verzekering genomen om jullie te ondersteunen in deze moeilijke periode.

Zo kan je het overlijden aangeven:

  1. Ga naar deze pagina.
  2. Download het aangifteformulier en het overlijdensattest.
  3. Het eerste vul je zelf in, het attest dient de arts in te vullen.
  4. Scan of fotografeer beide documenten.
  5. Ga naar deze pagina.
  6. Vul alle gegevens in en duid aan dat de aangifte medische gegevens bevat.
  7. Vergeet zeker niet je documenten als bijlage op te laden.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Aangifteformulieren met medische gegevens worden rechtstreeks aan de adviserende arts van AG Insurance bezorgd.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u.

Hoe geef ik het overlijden van de verzekeringsnemer aan?

Het spijt ons te horen dat de verzekeringsnemer overleden is. Hij of zij had wel aan jullie gedacht want hij had een VIVAY-verzekering genomen om jullie te ondersteunen in deze moeilijke periode.

Zo kan je het overlijden aangeven:

  1. Ga naar deze pagina.
  2. Download het aangifteformulier en het overlijdensattest.
  3. Het eerste vul je zelf in, het attest dient de arts in te vullen.
  4. Scan of fotografeer beide documenten.
  5. Ga naar deze pagina.
  6. Vul alle gegevens in en duid aan dat de aangifte medische gegevens bevat.
  7. Vergeet zeker niet je documenten als bijlage op te laden.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Aangifteformulieren met medische gegevens worden rechtstreeks aan de adviserende arts van AG Insurance bezorgd.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u.

Hoe geef ik het overlijden van de verzekeringsnemer aan?

Het spijt ons te horen dat de verzekeringsnemer overleden is. Hij of zij had wel aan jullie gedacht want hij had een VIVAY-verzekering genomen om jullie te ondersteunen in deze moeilijke periode.

Zo kan je het overlijden aangeven:

  1. Ga naar deze pagina.
  2. Download het aangifteformulier en het overlijdensattest.
  3. Het eerste vul je zelf in, het attest dient de arts in te vullen.
  4. Scan of fotografeer beide documenten.
  5. Ga naar deze pagina.
  6. Vul alle gegevens in en duid aan dat de aangifte medische gegevens bevat.
  7. Vergeet zeker niet je documenten als bijlage op te laden.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Aangifteformulieren met medische gegevens worden rechtstreeks aan de adviserende arts van AG Insurance bezorgd.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u.

Hoe geef ik mijn invaliditeit aan?

Heb je een Maandbudgetverzekering, ga dan naar deze pagina.

  1. Download het aangifteformulier en het medisch getuigschrift.
  2. Het eerste vul je zelf in, het getuigschrift dient je arts in te vullen.
  3. Scan of fotografeer beide documenten.
  4. Ga naar deze pagina.
  5. Vul je gegevens in en duid aan dat je aangifte medische gegevens bevat.
  6. Vergeet zeker niet je documenten op te laden als bijlagen.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Aangifteformulieren met medische gegevens worden rechtstreeks aan de adviserende arts van AG Insurance bezorgd.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u.

Hoe geef ik mijn invaliditeit aan?

Heb je een Huurverzekering, ga dan naar deze pagina.

  1. Download het aangifteformulier en het medisch getuigschrift.
  2. Het eerste vul je zelf in, het getuigschrift dient je arts in te vullen.
  3. Scan of fotografeer beide documenten.
  4. Ga naar deze pagina.
  5. Vul je gegevens in en duid aan dat je aangifte medische gegevens bevat.
  6. Vergeet zeker niet je documenten op te laden als bijlagen.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Aangifteformulieren met medische gegevens worden rechtstreeks aan de adviserende arts van AG Insurance bezorgd.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u.

Hoe geef ik mijn onvrijwillige werkloosheid aan?

Heb je een Maandbudgetverzekering en ben je onvrijwillig werkloos geworden, ga dan naar deze pagina.

  1. Download het aangifteformulier.
  2. Vul alle gegevens in.
  3. Scan of fotografeer het document.
  4. Ga naar deze pagina.
  5. Vul je gegevens in.
  6. Vergeet zeker niet om je aangifteformulier en je attesten op te laden als bijlagen.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u.

Hoe geef ik mijn onvrijwillige werkloosheid aan?

Heb je een Huurverzekering en ben je onvrijwillig werkloos geworden, ga dan naar deze pagina.

  1. Download het aangifteformulier.
  2. Vul alle gegevens in.
  3. Scan of fotografeer het document.
  4. Ga naar deze pagina.
  5. Vul je gegevens in.
  6. Vergeet zeker niet om je aangifteformulier en je attesten op te laden als bijlagen.

Na ontvangst van je aangifte, ontvang je automatisch een bevestigingsmail van ons.

Ondervind je technische problemen bij het indienen van je aangifte? Contacteer dan onze helpdesk telefonisch op +32 (0)2 664 70 60 van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u.

Hoe kan ik de premie betalen (online, SEPA-domiciliëring, overschrijving, …)?

​Betalen is alleen maar mogelijk via domiciliëring met een Europees SEPA-mandaat.

Hoe weet ik wanneer ik een premie moet betalen? Krijg ik een verwittiging?

​Je ontvangt een vervaldagbericht enkele maanden vóór de jaarlijkse vervaldag van je contract. In je vervaldagbericht vind je een overzicht van de te betalen premies voor de volgende 12 maanden. De betaling van je premie gebeurt automatisch via maandelijkse domiciliëring.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kan je contract opzeggen via het contactformulier op de website.

Selecteer de optie “De gegevens van mijn contract” en vermeld je contractnummer en je persoonlijke gegevens.

We nemen daarna contact met je op.

Je moet je contract minstens drie maanden voor de jaarlijkse vervaldatum opzeggen.

Ik ben niet tevreden over mijn Studiekostenverzekering. Kan ik een terugbetaling vragen?

Je kan​ je Studiekostenverzekering zonder kosten opzeggen binnen de 30 dagen. Je moet hiervoor geen reden opgeven. Als je de eerste premie al betaald hebt, krijg je die volledig terugbetaald. Zeg je later je contract op, dan is er geen terugbetaling van de betaalde premies.

Ik ben niet tevreden over mijn contract (behalve Studiekostenverzekering). Kan ik een terugbetaling vragen?

Je kan je Huur-, Maandbudget-, Kindzorg of Feminaverzekering zonder kosten opzeggen binnen de 14 dagen. Je moet hiervoor geen reden opgeven. Als je de eerste premie al betaald hebt, krijg je die volledig terugbetaald. Zeg je later je contract op, dan is er geen terugbetaling.

Ik ben zwanger. Kan ik nu al een contract afsluiten nog vóór de geboorte van mijn kind?

​Neen, het is niet mogelijk om een contract af te sluiten voor een ongeboren kind. Je kind moet minstens 3 maanden oud zijn.

Ik heb de Belgische nationaliteit, maar woon in het buitenland (Frankrijk, Nederland, Duitsland, ...). Kan ik een contract onderschrijven?

Neen, zowel de verzekeringsnemer als de verzekerde moeten resident zijn in België. Enkel voor de student in de Studiekostenverzekering geldt een uitzondering.

Ik heb een contract onderschreven, maar er werden geen documenten aangemaakt. Wat moet ik doen?

Neem hiervoor contact op met onzeVIVAY-helpdesk.

Ik heb een contract onderschreven. Hoe betaal ik de eerste premie?

Alle premies worden geïnd via domiciliëring via de ondertekening van een Europees SEPA-mandaat. Je moet dus geen enkele premie manueel overschrijven.

Ik heb een contract van een bepaalde duur (vb. 2 jaar). Kan ik een contract onderschrijven?

​Neen, je moet een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur hebben.

Ik heb een makelaar, maar vind hem niet terug in de lijst. Wat moet ik doen?

Je makelaar heeft er niet voor gekozen om dit product te ondersteunen. Je kan het product online onderschrijven of via een andere makelaar.

Ik werk momenteel halftijds om medische redenen. Valt dit ook onder “volledige invaliditeit"?

Ja, dat telt ook.

Is er een wachttijd?

De wachttijd hangt af van de leeftijd waarop je de Feminaverzekering onderschrijft:

  • Voor 50 jaar: geen wachttijd
  • Vanaf 50 jaar: 6 maanden wachttijd.

Dat betekent dat je gedurende de eerste 6 maanden van je contract geen tussenkomst kan krijgen. 

Is gedeeltelijke invaliditeit verzekerd?

​Neen, alleen volledige invaliditeit wordt gedekt.

Kan een wettelijke vertegenwoordiger een contract onderschrijven?

​Ja, een wettelijke vertegenwoordiger kan een contract onderschrijven. Neem hiervoor contact op met onzeVIVAY-helpdesk.

Kan ik de begunstigde van mijn contract wijzigen?

Binnen het contract is een standaardclausule opgenomen voor de begunstigde. De verzekeringsnemer heeft het recht om de begunstigde te wijzigen.

Volg de instructies hieronder voor een vlotte verwerking van je aanvraag:Vul je aanvraag tot wijziging in.Scan je aanvraag in of neem er een foto van. Geef via het contactformulier duidelijk aan dat je de begunstigde van je contract wil wijzigen. Vergeet niet om je aanvraag mee te sturen.

Kan ik een contract onderschrijven dat langer dan 6 maanden uitbetaalt bij schade?

De doelstelling van VIVAY is om je gedurende een korte periode te ondersteunen zodat je zelf een definitieve oplossing kan vinden.

Daarom is de uitbetaling beperkt tot maximum 6 maanden.

Kan ik een contract voor mijn partner onderschrijven?

Neen, de verzekeringsnemer dient de vragen te beantwoorden en het contract te ondertekenen.

Kan ik het rekeningnummer waarop het bedrag bij schade gestort wordt, wijzigen?

​Ja, je moet hiervoor contact opnemen met je schadebeheerder.

Kan ik van formule veranderen binnen mijn contract (vb. van BASIC naar COMFORT)?

​Neen, het is niet mogelijk om binnen hetzelfde contract van formule te veranderen. In dat geval moet je het oude contract opzeggen en een nieuw contract onderschrijven. Je moet dan opnieuw de behoefteanalyse en medische acceptatie doorlopen.

Mijn kind gaat slechts halve dagen naar de kinderopvang. Kan ik toch een contract onderschrijven?

​Ja, volgens je contract moet je kind minimaal 2 dagen per week of parttime naar een kinderopvang  gaan.

Mijn kind start binnenkort met school. Kan ik nu al een contract onderschrijven met de eerste schooldag als startdatum?

​Neen, het is niet mogelijk om een contract af te sluiten met een startdatum in de toekomst. Het contract start bij onderschrijving.

Mijn kind woont niet in België. Kan ik voor hem een Kindzorgverzekering onderschrijven?

​Neen, zowel verzekerde als verzekeringsnemer moeten in België wonen.

Mijn kind woont niet in België. Kan ik voor hem een Studiekostenverzekering onderschrijven?

​Ja, de verzekeringsnemer moet in België wonen, maar het kind als begunstigde mag in het buitenland wonen.

Mijn maandelijkse premie is niet betaald. Moet ik ze nu zelf overschrijven?

In principe hoef je niets te doen want volgende maand proberen we twee premies te innen, deze maand en volgende maand. 

Opgelet, wordt ook dan de premie niet betaald, zetten we je contract stop.

Controleer dus voor alle zekerheid of het rekeningnummer op je contract nog steeds correct is. Bekijk ook of je premie vorige maand van je rekening is gegaan.

Indien er een probleem is, contacteer ons dan zo snel als mogelijk via het contactformulier of bel ons op +32 (0)2 664 70 60.

Moet ik nog taksen of kosten betalen op het bedrag dat ik ontvang bij overlijden?

​De getoonde bedragen in je contract zijn de bedragen die uitgekeerd worden in geval van overlijden.

Er worden dus geen taksen of kosten afgehouden (bruto = netto).

Afhankelijk van je persoonlijke situatie is het mogelijk dat er bij overlijden successierechten betaald moeten worden.

Moet ik nog taksen of kosten betalen op het bedrag dat ik ontvang bij schade?

​De getoonde bedragen in je contract zijn de bedragen die uitgekeerd worden.

Er worden geen taksen of kosten afgehouden (bruto = netto).

Moet ik nog taksen of kosten betalen op het bedrag dat ik ontvang bij schade?

​De getoonde bedragen in je contract zijn de bedragen die uitgekeerd worden in geval van invaliditeit, werkloosheid of overlijden.

Er worden dus geen taksen afgehouden (bruto = netto).

Afhankelijk van je persoonlijke situatie is het mogelijk dat er bij overlijden successierechten betaald moeten worden.

Moet ik per kind een contract onderschrijven? Of kan ik één contract onderschrijven voor al mijn kinderen?

​Je moet voor elk begunstigd kind afzonderlijk een contract onderschrijven.

Er is slechts één begunstigde per contract mogelijk.

Beide ouders dienen afzonderlijk voor een begunstigd kind een contract onderschrijven.

Op welke rekening krijg ik het bedrag als ik schade heb?

​Het bedrag wordt gestort op dezelfde rekening die je gebruikt voor de maandelijkse domiciliëring. Indien dit niet mogelijk is, wordt er contact opgenomen met de begunstigde van het contract.

Waarom heb je de persoonlijke gegevens van mijn kind nodig?

We hebben die gegevens nodig om je kind als verzekerde (Kindzorgverzekering) of begunstigde (Studiekostenverzekering) op te kunnen nemen in je contract..

Waarvoor kan ik het kapitaal van de Feminaverzekering gebruiken?

​Je kunt het kapitaal, dat de Feminaverzekering uitbetaalt, vrij besteden.

Je moet ons geen bewijsstukken bezorgen.

Wanneer gaat de eerste premie van mijn rekening?

​De betaling van de eerste premie gebeurt op de eerste werkdag van de maand, volgend op de maand van de onderschrijving van je contract. Gebeurt de onderschrijving na de 25ste van de maand, dan zal de eerste premie samen met de tweede premie gedebiteerd worden.

Wat bedoel je met medische behandeling?

Een behandeling omvat elke vorm van therapie voorgeschreven door een arts: medicijnen/inspuitingen op voorschrift, kinesitherapie, behandelingen in het ziekenhuis.

Wat betekent "wachttijd"?

Binnen de wachttijd heb je bij werkloosheid nog geen recht op de uitbetaling van een vergoeding. Deze periode bedraagt 6 maanden vanaf de onderschrijving van het contract.

Wat betekent “eigenrisicotermijn”?

De eigenrisicotermijn is de periode waarin schadegevallen niet uitbetaald worden bij invaliditeit of onvrijwillige werkloosheid. Het gaat over een eigenrisicoperiode van de verzekeringsnemer: 3 maanden voor volledige invaliditeit en minimaal 3 maanden voor werkloosheid.

Wat betekent “wonen in België”?

Dat staat voor: resident zijn in België, en er ook je hoofdverblijfplaats hebben.

Wat gebeurt er als mijn contract bijna afloopt?

​Het contract wordt automatisch beëindigd: je zal daarover een bericht ontvangen.

Wat is de looptijd van mijn Feminaverzekering?

Je contract loopt levenslang. Als je onderschrijft na de leeftijd van 50 jaar gaat je Feminaverzekeirng pas in voege 6 maanden na je onderschrijving. Daarna ben je ook levenslang verzekerd.

Wat is de looptijd van mijn Feminaverzekering?

Je contract loopt levenslang.

Je hebt de mogelijkheid om je contract op te zeggen.

Wat is de looptijd van mijn Huurverzekering?

Je contract loopt één jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd tot je 65ste verjaardag.

Jij of de verzekeraar kan het contract minstens drie maanden vóór de jaarlijkse vervaldatum opzeggen.

Wat is de looptijd van mijn Kindzorgverzekering?

Je contract loopt één jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd tot de 18de verjaardag van het verzekerde kind.

Jij of de verzekeraar kan het contract minstens drie maanden vóór de jaarlijkse vervaldatum opzeggen.

Wat is de looptijd van mijn Maandbudgetverzekering?

Je contract loopt één jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd tot je 65ste verjaardag.

Jij of de verzekeraar kan het contract minstens drie maanden vóór de jaarlijkse vervaldatum opzeggen.

Wat is de looptijd van mijn Studiekostenverzekering?

Je contract loopt 7 jaar.

Je hebt steeds de mogelijkheid om je contract op te zeggen.

Contacteer ons hiervoor via het contactformulier.

Wat is een T1-stadium?

​Dit is een beginstadium van kanker waarbij het letsel zich bevindt in het weefsel van het getroffen orgaan maar beperkt blijft in omvang.

Wat is een eigen-risico termijn en een wachtperiode?

De wachttijd is de periode net na de onderschrijving van het contract, waarin de verzekeraar je nog geen prestaties verschuldigd is.

 

De eigenrisicotermijn is de periode net na de datum van het verzekerde schadegeval, waarin je nog geen vergoeding kan krijgen. 

Wat zijn de openingsuren van VIVAY?

​Je kan onze VIVAY-helpdesk bereiken via +32 (0)2 664 70 60: van maandag tot vrijdag: van 8 tot 18 uur.

Je kan ons altijd een bericht sturen via het contactformulier of op info@vivay.be.

Zijn er kosten verbonden aan deze verzekering?

In je maandelijkse premie zitten de beheerskosten van je contract en eventuele commissies voor tussenpersonen inbegrepen.

​Moet ik per kind een contract onderschrijven? Of kan ik één contract onderschrijven voor al mijn kinderen?

Je moet voor elk kind afzonderlijk een contract onderschrijven. Er is immers slechts één verzekerde per contract mogelijk. De vragenlijst vraagt ook specifiek naar de situatie van één kind.

Beide ouders kunnen elk afzonderlijk voor een kind een contract onderschrijven op voorwaarde dat ze allebei het ouderlijke gezag uitoefenen over dat kind.

Je kan ons bereiken

van maandag tot vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur

Momenteel zijn we niet beschikbaar

Je kan ons bereiken van maandag tot vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur